hits

Seksual-undervisning i skolen - for drlig eller for sent?

Rde Kors lanserte sist uke en rapport som viser at ungdom har svak forstelse for hva seksuelle overgrep og voldtekt er. Rapporten viser ogs at jenter har vanskelig for si nei, og tar delvis p seg skylda selv, om de utsettes for overgrep. I flere sammenhenger skyldes det p drlig seksualundervisning i skolen. Men er det seksualundervisningen som er drlig eller kommer den rett og slett for sent?

Drlig seksualundervisning

De siste rene har det stadig kommet tall og rapporter om ulike tema innenfor seksualitet, som viser at det er drlig stelt med norsk ungdom. Hye tall med smitte av seksuelt overfrbare infeksjoner (soi), hye tall med overgrep, seksuell trakassering, lav moral, hye aborttall osv.. I alle tilfellene skyldes det p drlig seksualundervisning, men er det s enkelt?

Det er gjort mange underskelser de siste rene, der ungdom blir spurt om hvilken undervisning de har ftt og hva de synes om den. Og samtlige sprreunderskelser har mer eller mindre vist at ungdom er misfornyd. Men at ungdom er misfornyd - betyr det ndvendigvis at undervisningen er for drlig?

Det betyr at undervisningen ikke holder ml i forhold til ungdommens forventninger - ja, men for drlig til at vi kan legge skylda p den for alle negative tall? Etter min mening - neppe.

Seksualundervisningen kommer for sent

Det jeg ikke er i tvil om, er at denne undervisningen kommer p et for sent tidspunkt. nskes det en preventiv effekt med tanke p overgrep og trakassering, m opplringen skje allerede fra barnet begynner sosialisere seg - alts lenge fr de begynner p skolen.

Start fra barna er sm

Mange foreldre tenker at alt som har med seksualitet gjre, fr barnet lre om p skolen, mens de ansatte i skolen kan mene at dette er foreldrenes oppgave. Av den grunn kan et barn bli tenring, og enn ikke ftt etablert et naturlig forhold til snakke om kropp og seksualitet. Dermed kan det bli vanskelig lre seg hvor grensene gr for egen del nr det gjelder sex og ikke minst bli s trygg p seg selv og sin seksualitet at de tr si i fra. Det er rett og slett for sent.

Den frste samtalen

De fleste foreldre lurer p nr de skal ta denne frste alvorlige samtalen om temaet. Til det er det si at det ikke br vre en "frste samtale", men det snakke om kropp og seksualitet br vre en naturlig del av barnets utvikling fra starten av.

Nr barnet for eksempel skal lre seg hva de ulike kroppsdelene heter, er det veldig lett hoppe over det lre barnet gode ord for kjnnsorganene fordi det oppleves som vanskelig eller gir en skamflelse. Men et barn vil ha like lett for lre for eksempel ordet penis som ordet guttetiss, eller mer spesifikt klitoris, skjede og kjnnslepper som ordet jentetiss eller fitte. "Undervisningen" starter alts allerede nr barnet er i ferd med utvikle et sprk, med navngi alle kroppsdeler og gjre det trygt og naturlig bruke ordene.

Hvor inngende man snakker om kropp og seksualitet, avhenger selvflgelig av barnets alder og modenhet. Uansett vil man oppleve at en gradvis tilnrming, ved ha startet "undervisningen" allerede da barnet startet sprkutviklingen, vil gjre samtalen mer ufarlig og naturlig.

Nr det likevel er vanskelig

Hvis foreldre, tross forsk, finner det vanskelig snakke om kropp og seksualitet eller svare p sprsml fra barnet, finnes det gode barnebker som tar opp ulike temaer p en fin mte. Har man slike bker tilgjengelig i bokhylla, vil barnet kunne bla i dem, etter hvert lese dem eller sprre om bli lest for. Det dele en fortelling og/eller se p bilder sammen, kan vre til hjelp for begge parter. Det ha slike bker tilgjengelig vil ogs signalisere overfor barnet at her, i dette hjemmet, er det tillatt snakke om kropp og sex.

Flg den naturlige utviklingen

Det er helt naturlig for barn at de p ett eller annet tidspunkt blir nysgjerrige p den intime delen av kroppen sin, og p ulike mter vil de utforske sin egen og etter hvert sine venners. Allerede p dette stadiet har barnet sannsynligvis kjent p seksuelle flelser i form av pirring, killing eller andre gode flelser det kan skape i kroppen deres.

Det er viktig vre bevisst p hvordan de voksne reagerer p slik nysgjerrighet. Om ei jente sitter leker med kjnnsorganet sitt, blir det det ofte mtt med reaksjoner som "uff og sj", mens gutter fr mer positiv respons p den samme naturlige utforskningen. Dette vil skape en skjevhet i de ulike kjnns seksuelle utvikling og synet p den.

Barna vil gjerne ogs etterhvert leke for eksempel "doktorleker" og "mor, far og barn". Det er viktig for en naturlig utvikling at de fr aksept for slike leker, og det gir den voksne en fin mulighet til snakke med barnet om det sette egne grenser og respekteres andres.

Lr dem sette klare grenser for seg selv og kunne si tydelig nei nr det er noe de ikke vil. Det er ogs viktig lre dem respekt for andre slik at de som i dag begr overgrep, vil ha et redskap til st i mot den lysten nr den kommer.

Uansett vil et barn som fra tidlig av har lrt et sprk og satt ord p kropp og flelser, ha lettere for benytte sprket den dagen de selv kjenner eller blir usikre p om det de opplever er riktig. Det vil fles trygt og naturlig.

Innlegget er en omskriving av en artikkel jeg har skrevet og som ble publisert i Psykologisk tidsskrift, nov 2015.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar