hits

Tren bekkenbunnen!

kommentarer

Kvinnen som stiller dagens spørsmål, har merket endringer i sexlivet fordi hun føler seg for vid etter fødselen. Problemet kan også oppstå hos kvinner som ikke har født. Hva kan hjelpe på problemet?

Har du spørsmål, problemer eller utfordringer rundt temaet seksualitet? Send det inn til: sexologensvarer@gmail.com.

Spørsmål:

Etter at jeg fødte mitt første barn for snart 2 år siden, har jeg merket at jeg er mer åpen og slapp "der nede". Jeg synes dette er litt rart siden jeg tok keisersnitt. Trodde liksom det da ikke ville ha noen påvirkning av skjeden? Selv om mannen min ikke klager, opplever jeg selv at det er mindre følsomt. Jeg har ikke blitt "lekk", men merker at jeg for eksempel har litt problemer med å hoppe uten at det kommer ut noen dråper urin. Og jeg er bare 31 år!
Har forsøkt å gjøre knipeøvelser innimellom slik jeg ble forklart på sykehuset, men føler ikke at det blir noe bedre.  Er dette noe annet jeg kan gjøre? Kan jeg bli trangere igjen?? 

Pregnant woman sitting on an exercise ball
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Svar:

Forskning antyder at opp mot 40 % av kvinner som har født, får problemer med urin- og/eller avføringslekkasje og slapp bekkenbunnsmuskulatur senere.

Selv om det blant de som har født vaginalt (via skjeden) generelt er flere som får problemer på grunn av belastningen på bekkenbunnen under selve fødselen, ser man at også de som har født ved hjelp av keisersnitt kan få samme plager.

Hos alle gravide påvirkes muskulaturen og åpningen i bekkenbunnen underveis i svangerskapet for å klargjøre bekkenet til fødselen. Man kan derfor på en måte si at problemet oppstår lenge før fødselen.

En kvinne som føder ved hjelp av keisersnitt vil unngå de varige skadene som kan oppstå i bekkenbunnsmuskulaturen ved vaginal fødsel (hos ca. 14 %). På den andre siden kan man tenke seg at selve operasjonen, der vev som er i nær tilknytning til bekkenbunnen kuttes over, også kan gi uheldige konsekvenser. Alt dette er årsaken til at du, til tross for keisersnitt, likevel opplever slapp muskulatur og tendens til urinlekkasje.

En liten digresjon er at selv kvinner som aldri har vært gravide, også kan oppleve å bli slappere og få lekkasje, så problemet har ikke bare med svangerskap og fødsler å gjøre.

I dag er det trening av bekkenbunnen med knipeøvelser som er den anbefalte metoden for å stramme opp muskulaturen etter fødsel, og kan egentlig anbefales alle kvinner. Selv om du har forsøkt dette uten at du opplever merkbart resultat, kan det være fordi du bare har gjort det innimellom som du skriver. Treningen bør gjøres hver dag og flere ganger per dag over en viss tid for å merke resultater.

Du kan altså forebygge, eller stramme opp, slapp muskulatur ved å trene bekkenbunnsmuskulaturen din helt gratis og uten for mye strev. Det finnes gode beskrivelser av hvordan dette skal gjøres på nettet, men kort fortalt består treningen av å knipe sammen endetarm-og skjedeåpning. Hvilke muskler du skal trene og hvordan du må bruke dem for å knipe riktig, kan du best finne ut ved å stoppe urinstrålen (lettest å gjøre mot slutten når du tisser). Kjenn at området mellom skjede og endetarm (perineum) trekker seg litt inn i kroppen. Du kan også legge et par fingre på perineum og kjenne at det løftes litt vekk fra fingrene dine når du gjør dette riktig. Setemusklene skal være avslappet. Begynn med å holde i 2-3 sekunder, slipp like lenge og gjenta 10 ganger. Om du får gjort dette 2-3 ganger om dagen (gjerne oftere), vil det gi effekt. I løpet av et par uker øker du gradvis holdetiden til 6 sekunder og kniper maksimalt uten å holde pusten eller bruke andre muskler. Fordelen med slik trening er at den kan gjøres når som helst og hvor som helst. 

Det er helt klart at godt trent - og god kontroll av - bekkenbunnsmuskulaturen har stor betydning for sexlivet. Klitoris er avhengig av god stimulering for å gi en god nytelse, og en orgasme er avhengig av god blodgjennomstrømning for å slippe til. I tillegg har det stor betydning for å forebygge inkontinens.

En slapp og utrent bekkenbunnsmuskulatur kan altså hemme både nytelsen og orgasmen ved samleie, og gir økt fare for inkontinensproblemer. Selv om du i dag bare opplever lekkasje når du hopper, kan det mest sannsynlig kunne utvikle seg til større problemer om du lar være å gjøre noe med det.

For noen kvinner er ikke knipeøvelser nok til å oppnå resultater. Da er det greit å vite at det for eksempel finnes elektrostimulatorer som kan være til hjelp. Dette kan man få kjøpt på nettet eller i butikker som selger hjelpemidler. 

Om problemet anses for å være stort/varig, kan legen rekvirere seksualteknisk hjelpemiddel til utlån der utgiftene dekkes av Folketrygden, enten fra hjelpemiddelsentralen eller fra Quintet AS som i dag har avtalen med dem.

Hos noen kvinner kan skaden være så stor at operasjon er eneste løsning, men likevel et siste råd til alle kvinner: vær bevisst på knipeøvelser, ikke bare etter fødsel, men gjennom hele voksenlivet.

Lykke til.