hits

Mannens orgasme - hvordan forbedre den?

kommentarer

Etter å ha hatt fokus på ulike sider ved kvinnens orgasme, ble jeg oppfordret til å skrive om hva som kan forbedre mannens orgasme. Siden ikke alt fungerer for alle, har jeg valgt ut noen ekle og noen litt mer avanserte tips. Kanskje noe til inspirasjon for deg selv eller din partner?

Meeting of the sky. The man on high mountain with the hands lift
Licensed from: cozyta / yayimages.com

Det enkleste er ofte det beste

Ofte er det veldig lite som skal til for å endre opplevelsen av orgasmen. Onaneringen eller sexen i et parforhold har gjerne en tendens til å komme inn i et fast mønster, som kan være greit nok og fungere, men som kanskje ikke sender deg til de store høyder etter en stund.

Mye spiller inn på hvordan orgasmen oppleves, for eksempel hvor lenge det er siden sist, dagsformen din, situasjonen du får den i, om det er ved onanering eller samleie, hvor godt du klarer å slippe kontrollen, hvor god du er til å slippe orgasmen til, stress osv.. Opplevelsen av orgasme vil ikke minst være påvirket av tenningsnivået du har akkurat der og da.

For å få en ny orgasmeopplevelse, kan det derfor være tilstrekkelig at sexen (med seg selv eller en annen) foregår på et nytt sted, i en annen setting, på et annet tidspunkt eller med et nytt forspill. Eller kanskje kan det hjelpe at paret bytter roller under sexakten; forsøk at den som oftest er den aktive, inntar en mer passiv rolle, og la den passive lede an. Dette kan gi en ny opplevelse og forsterke nytelsen for begge parter.

Ikke undervurder berøring! Tenk på hele kroppen som et seksuelt organ, og bygg opp spenningen ved å berøre og utforske alt fra uskyldige områder av kroppen, til slutt å konsentrere seg om kjønnsorganene. Sansing med hele kroppen kan tilføre en helt annen form for spennings oppbygging enn du tidligere har opplevd.

Bekkenbunnstrening

Med enkle øvelser kan du få mer kontroll og styrke i muskulaturen rundt penis, noe som absolutt kan forbedre orgasmen. Det som er viktig når du trener, er at du ikke bare kniper, men også slapper av i de samme musklene. 

En måte du kan trene på er ved å knipe sammen de musklene du bruker for å stoppe urinstrålen i 3 sekunder og slapp av like lenge. Knip så sammen og slapp av så fort du kan. Gjør det samme en tredje gang, men da i sakte kino - knip sammen så sakte du klarer til de er så stramme som mulig, og slipp så opp igjen like sakte. Gjenta alt tre ganger. Over en viss tid kan du merke at du har mer styrke og kontroll over disse musklene, noe som vil hjelpe i orgasmesituasjonen.

Du kan selv utvide dette til en mer avansert trening når du har sex. Når du merker at du nærmer deg orgasme, stopper du stimuleringen og kniper musklene. Slapp så av i musklene i sakte kino, før du på ny stimulerer opp mot orgasme. Dette kan du gjenta flere ganger. Når du så ønsker det og nesten er ved orgasme igjen, kan du knipe så hardt du kan og hold (ikke slapp av i musklene), og la orgasmen komme. Noen opplever på denne måten at de ikke ejakulerer, men beholder ereksjonen og kan fortsette onaneringen eller samleiet etter orgasmen.

Fokusering

En viktig måte å øke opplevelsen av orgasmen på, er å ha fokus på hva som skjer i kroppen. En god måte å øve opp fokuseringen på, er for eksempel ved å onanere uten porno eller fantasier. Forsøk heller å kjenne etter og nyte det som skjer i kroppen, og rett gjerne fokuset mot penis og det som føles via den. Dette vil gjøre deg mer bevisst på opplevelsen.

Mange opplever at det tar lengre tid før de får orgasme når pornoen eller fantasiene fjernes. Noen opplever også at penis blir mindre hard. Om dette skjer med deg, kan du forsøke nye/andre metoder for stimuleringen og øk fokuset på hva som da skjer i kroppen og penis.
Du trenger ikke gjøre dette hver gang du onanerer, men sliter du for eksempel med for tidlig sædavgang, kan denne øvelsen med fordel gjøres hver gang.

Andre tips

Ulik stimulering av penis er vel og bra, men utvid gjerne området:

Pungen

Ekstra nytelse kan også skapes av å stimulere pungen. Noen liker å bli kilt forsiktig på og under pungen. Andre synes det er best om pungen holdes i hånden og får et lett trykk. Hos noen fører dette til at pungen og testiklene hever seg mot kroppen, noe som er startskuddet for mannens orgasme og utløsning.

Perineum

Området mellom pungen og endetarmsåpningen kalles for perineum. Mange opplever en forsterkning av orgasmen om dette området masseres når orgasmen kommer (indirekte er det penisroten og prostata som masseres). Start litt foran endetarmsåpningen og stryk framover mot pungen. Prøv deg fram med hvor kraftig trykket skal være. Noen liker det bare florlett, mens andre trenger mer trykk.

Prostata

Prostata kalles også for mannens g-punkt. Den er på størrelse - og kan kjennes ut som en valnøtt. Den finnes omtrent 4 - 6 cm opp i endetarmen i retning mot penis. Om den indirekte stimuleringen du får via perineum ikke kjennes godt nok, kan prostata stimuleres direkte via endetarmen. Du kan bruke en finger (husk kortklipte negler, glidemiddel og eventuelt hanske) og gjør en ?kom-her?-bevegelse med fingeren, eller du kan ?tappe? eller gni mot den. Det finnes også dildoer som kan egne seg for prostatastimulering.  

Kroppsåpninger

Alle kroppsåpninger er potensielt en erogen sone. 

Stimulering av selve endetarmsåpningen og/eller området rundt, kan forsterke orgasmen. Ikke alle ønsker at noe presses inn gjennom åpningen, men klarer seg med et trykk mot åpningen eller bare stimulering rundt. Om noe skal presses inn, er det anbefalt å benytte glidemiddel.

Urinrørsåpningen kan også fungere. Bruk gjerne tungen og press forsiktig inn mot/i åpningen.

Sexleketøy

Om du trodde at dildoer bare er for kvinner, er det helt feil. Det finnes analdildoer (Butt Plug), vibratorer som kan brukes både på penis, penisrot, perineum eller området rundt endetarmen. Det finnes også kuler og andre sexleketøy som kan benyttes på ulike måter. 

Penisringen fungerer som en orgasmeforsterker ved at den strammer rundt penisroten/ pungen og de musklene som får sammentrekninger under orgasmen. Det finnes også ringer med innlagt vibrator.

Avslutningsvis vil jeg komme med et lite obs! - Om du har det godt, du nyter sexen du har med deg selv eller andre, får orgasme og egentlig er fornøyd - kanskje du ikke trenger å forbedre noe som helst? Det kan skape mer frustrasjon enn glede.
Men trenger du av en eller annen grunn å forbedre den orgasmen du får - ta et steg (tips) av gangen, og se hva du får ut av det.

Vær nysgjerrig, utforsk, lek og nyt - Lykke til!